To Chińczycy zbudują S19 z Kielanówki do Babicy? Ich oferta jest najtańsza
KATEGORIA: INWESTYCJE / 4 lutego 2020
We wtorek (4 lutego) otwarto oferty na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S19 na odcinku z Kielanówki (węzeł Rzeszów Południe) do Babicy. Najtańsza jest oferta złożona przez chińską firmę i tylko ona mieści się w budżecie założonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak poinformował Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA w przetargu wpłynęło 6 ofert. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Rzeszów Południe (bez węzła) do węzła Babica (z węzłem) o długości ok. 10,3 km.
Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zadania nieco ponad 1 miliard 770 milionów zł. Oferty wahają się od kwoty 1 miliarda 198 milionów złotych, którą złożyła firma China Harbour Engineering Company LTD z Pekinu, do aż 3 miliardów 195 milionów zł zaproponowanych przez konsorcjum firm z liderem PORR S.A. z Warszawy i PORR Bau GmbH z Wiednia jako partnerem.
Pozostałe oferty złożyli:
konsorcjum firm Budimex S.A. Warszawa (lider), Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt Anonim Şirketi spółka akcyjna prawa tureckiego z siedzibą w Konya Devletyolu (partner konsorcjum) i Gülermak sp. z o. o. Warszawa – 2 mld 809 mln zł;
konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG, Spittal an der Drau, Austria (partner) – 2 mld 562 mln zł;
konsorcjum firm Metrostav Polska S.A. Bielsko-Biała (lider) i Metrostav a.s., Libeň, Czechy (członek) – 2 mld 400 mln zł;
Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcción S.A. z siedzibą w Madrycie – 2 mld 230 mln zł.
Chińska oferta jako jedyna mieści się więc w budżecie zamawiającego. Czy oznacza to, że właśnie ona zostanie wybrana? Na razie oferty złożone w przetargu są analizowane.
- Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy realizowany będzie w systemie „projektuj - buduj” co oznacza, że wykonawca zadania będzie miał możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2025 - wyjaśnia Wysocki.
W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich w tym tunelu o długości ok. 2 km, 5 estakad, 2 wiaduktów nad S19 oraz 3 przejść dla zwierząt i 1 przejazdu pod S19. W ramach umowy wykonany zostanie także węzeł Babica, którego wariant do realizacji zostanie ostatecznie zatwierdzony na posiedzeniu KOPI. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Przebieg S19 będzie zgodny z przebiegiem wariantu, dla którego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w dniu 6.11.2015 r. wydał decyzję środowiskową (4.11.2016 r. decyzja środowiskowa stała się ostateczna).
- Budowa nowej drogi zdecydowanie poprawi komfort jazdy, ale także warunki życia mieszkańców. Dzięki budowie S19 zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy z centrum miejscowości w ciągu istniejącej DK19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas, spaliny. Skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze co jest niezwykle istotne zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego - przekonuje GDDKiA.
Przetarg został ogłoszony w październiku 2019 r. Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy jest częścią dużego zadania jakim jest realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia.
Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu. O wydanych ostatnio przez wojewodę decyzjach dotyczących budowy drogi S19 pisaliśmy TUTAJ.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo dł. ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:
30,2 km – oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.
54,2 km - w realizacji systemem projektuj-buduj
85,2 km – w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej).
Red.